Seat Leon Cupra

Wśród Seatów, Leon Cupra ma najmocniejszy silnik. Ten wóz jest nazywany królem kompaktów. Słusznie? Wyposażony jest w cztery tryby jazdy: standardowy – Comfort, Sport, Cupra i Indywidual. Leon Cupra ma szerokie opony, napęd na obie osie (w wersji 4Drive dostępnej w modelu kombi), co powoduje, że jest bardzo bezpieczny i nie wypada z zakrętów, nawet kiedy poniesie nas fantazja. Nie czuje się prędkości, ponieważ auto jest bardzo stabilne.

Nadwozie

Seat Leon Cupra występuje w wersji 3-drzwiowej, 5-odrzwiowej i w wersji z nadwoziem kombi.

Dane techniczne

Silnik nowego Seata Leona Cupry ma moc 300 KM, co jest bardzo dobrym wynikiem.

W silniku 2,0 TSI 300 KM moment obrotowy wynosi 380 Nm, 1,800-5,500 obr./min. Samochód osiąga prędkość 250 km/h, a przyspieszenie to 5,8 km/s (0-100). Piszemy tutaj o modelu 5-drzwiowym! W 3-drzwiowym przyspieszenie wynosi 5,7 km/s. Wersja kombi rozbuja się do setki w 6,0 km/s.

Emisja CO2 kształtuje się na poziomie 158 g/km w wersji 3 i 5 drzwiowej, natomiast w kombi 161 g/km.

Średnie zużycie paliwa w Seacie Leonie Cuprze jest dość duże. Raczej trudno osiągnąć poziom niższy niż 10 l na 100 km poza miastem, a w mieście poniżej 12 l na 100 km. Coś za coś! W końcu silnik to prawdziwy gigant jak na swoją kategorię.

Masa samochodu to 1322 kg w wersji 5-drzwiowej, 1375 kg w wersji 3-drzwiowej i 1440 kg w kombi. Długość samochodu wynosi 4271 mm, szerokość 1816 mm, a wysokość 1435 mm w wersji pięciodrzwiowej. Samochód w trzydrzwiowym modelu osiąga długość 4236 mm, szerokość 1810 mm i wysokość 1423 mm. Większy jest oczywiście kombi, tutaj długość to 4540 mm, szerokość bez zmian, tak jak w pozostałych wersjach, ale wysokość to już 1431 mm.

Bagażnik ma pojemność 380 l, natomiast zbiornik paliwa 50 l. Tak jest we wszystkich modelach. Wyjątkiem jest kombi. Tam to już 587 l.

Cena

Za nowego Seata Cuprę w wersji 3-dzwiowej zapłacić trzeba 129 800 zł, jeżeli wybieramy manualną skrzynię biegów. Kiedy decydujemy się na skrzynie biegów automatyczną, wówczas trzeba dopłacić. Nowy samochód 3-drzwiowy w automacie to już wydatek rzędu 138 tys. zł.

Nowy model 5-odrzwiowy w salonie kosztują 131 300 zł (za wersję z manualną skrzynią biegów) i 139 500 zł (za wersję z automatyczną skrzynią biegów). W przypadku kombi, nowy samochód w wersji ze skrzynią manualną to wydatek rzędu 134 900 zł, automatyczną – 143 100 zł i w wersji 4Drive (z napędem na 4 koła) – aż 158 600 zł.

Cena Seatów na rynku wtórnym kształtuje się na poziomie 70-100 tys. zł. Mowa tutaj o samochodach rocznych, bo produkowanych w 2016.

Przegląd produkcji

Pierwsza wersja Seata Ibizy Cupry pojawiła się w roku 1996 (2,0/150KM), a wersja kompaktowa w wersji sportowej na rynek trafiła w 2000 roku (2,8 V6, 204 MK). Historia Seata Leona Cupry sięga roku 2002, kiedy opracowano tę lżejszą, przednionapędową, sportową wersję. Napędzany był silnikiem o pojemności 1,8 i mocy 180/210 (typ silnika R4). Klienci mieli do wyboru także Cuprę R o pojemności silnika 1,8, mocy 225 km i maksymalnej prędkości 242 km/h przy przyspieszeniu 6,9 km/s.

Kolejna, II wersja Seata Leona Cupry dostępna była w takich wersjach wyposażenia, jak Cupra, Cupra R i Cupra 310 Limited i Cupra 310 Limited Edition. Po raz pierwszy wersję II zaprezentowano w 2005 w Genewie, natomiast III wersja Seata Leona pojawiła się na rynku w 2012 roku.

Sportowa wersja samochodu weszła do sprzedaży w roku 2014, a wersja najnowsza dostępna jest od roku 2015. Wersje wyposażenia, w jakich występują Seaty Cupra III to Seat Leon Cupra, Seat Leon Cupra 280 i Seat Cupra 290. W roku 2016 zniknęły z oferty wersje 265 i 280 KM. W ich miejsce pojawiła się wersja 300 KM.

Tuning

W opcjach dostępnych u producenta można zamówić napęd na cztery koła i automat DSG. Jednak pomimo tak sporej inwestycji, wóz nie stanie się od razu autem sportowym, bo wspomina doposażenie dostępne jest jedynie dla wersji kombi. Trochę szkoda!

Można oczywiście szaleć z rozmaitymi innymi dodatkami, wszystko zależy od Waszego gustu i upodobań.

Opinie

Seat Leon Cupra traktowany jest jako samochód pośredni. Niespecjalnie nadaje się na tor wyścigowy, ale ma na tyle duże możliwości, że jednak trudno zaliczyć go do przeciętnych samochodów użytkowych. Traktowany jest najczęściej jako wygodny samochód rodzinny, który z miejsca może stać się prawdziwą bestią (300 KM pod maską robi swoje).

Naszym zdaniem to świetny wóz, ale łata „króla kompaktów” wydaje się trochę przesadzona.