Daihatsu Charade Gtti

Daihatsu Charade Gtti był samochodem produkowanym przez japońską firmę Daihatsu. Auto miało niewielkie nadwozie, ale za to bardzo dynamiczny silnik, który zapewniał niemałe osiągi. Mimo że Daihatsu niedługo gościło na rynku polskim, to Charade GTti stało się godnym zainteresowania i kultowym autem lat 80-tych.

Charakterystyka Daihatsu Charade GTti

Wersja Gtti nie różniła się mocno od zwykłej wersji. Było to auto dosyć małe, więc nie można było spodziewać się w nim dużej przestrzeni. Jednak zarówno kierowca, jak i pasażer obok mieli sporo miejsca w pięknych kubełkowych fotelach. Z tyłu komfort był niestety nieco mniejszy. Auto było przystosowane dla pięciu osób, jednak taka ilość nie przekładała się na komfort podczas jazdy. Nisko poprowadzona linia dachu z tyłu, powodowała niewielką przestrzeń nad głową. Charade GTti nie zapewniało też dużo miejsca z tyłu pasażerom na nogi. Ze względu na niewielkie gabaryty, auto nie zapewniało ponadto wiele miejsca w bagażniku. Dysponowało natomiast dzielonymi siedzeniami, które można było rozłożyć, powiększając tym samym pojemność bagażnika. Wnętrze Daihatsu Charade GTti posiadało dobrze skonstruowane i dopasowane elementy deski rozdzielczej, co przekładało się na ciszę wewnątrz, podczas pokonywania nierównych dróg. Kierownica w tym aucie była świetnie wyprofilowana, co pozwalało na wykonywanie nią szybkich manewrów bez użycia dużej siły. Użyte w tym samochodzie plastiki, w które zaopatrzone zostały pokrętła i dźwignie, miały przyjemną strukturę. Niestety pod wpływem promieni słonecznych i nagrzewania zwyczajnie się odkształcały. Widoczność z przodu w tym aucie była bardzo dobra, jednak z tyłu w pochmurne i deszczowe dni trzeba było myć okno ręcznie, ze względu na brak wycieraczki.

Nadwozie i podwozie

Daihatsu Charade GTti było trzydrzwiowym hatchbackiem, z 5-biegową przekładnią, z napędem na przednie koła. Zawieszenie w GTti było niezależne i dosyć nowoczesne. Z przodu pojawiły się kolumny McPhersona, z tyłu natomiast kolumny resorujące, wahacze poprzeczne i wzdłużne oraz stabilizatory. Hamulce tarczowe, jakich użyto w Charade Gtti, z przodu były wentylowane. Pojemność zbiornika paliwa to 40 litrów. Pojemność bagażnika nie była zbyt obszerna. Przy złożonych tylnych siedzeniach wynosiła ona 173 l., natomiast przy rozłożonych, można było liczyć na 537 litrów. Masa własna pojazdu wyniosła zaledwie 810 kg. Niestety przez taką wagę auto posiadało niewielką ładowność maksymalnie do 380 kilogramów. Rozstaw osi w Charade GTti wynosił 2340 mm. Jego długość to zaledwie 3610 mm, szerokość 1612 mm, natomiast wysokość to tylko 1385 mm.

Dane techniczne

Silnik

Konstruktorzy w Daihatsu Charade postawili na bardzo innowacyjne rozwiązanie jak na tamte czasy. Silnik, jakiego użyto do GTti to bardzo potężna jednostka, która na pierwszy rzut oka mogła nie robić wrażenia. Jednostka ta posiadała niespełna trzycylindrowy litrowy silnik, który był połączony turbiną z dwoma wałkami uruchamiającymi 12 zaworów i z jednopunktowym wtryskiem. Turbosprężarka wydawała maksymalnie ciśnienie 0,75 bara.

Osiągi

Potężne serce Charde GTti przekładało się na niesamowite osiągi. Silnik generował moc 101 KM przy 6500 obr/min., co przekładało się na niezwykłą dynamikę, nawet przy średnich obrotach. Jednak dopiero powyżej 6000 obrotów czuć było moc tego auta wciskającego kierowcę w siedzenie. Maksymalny moment obrotowy 130 Nm osiągany był przy 3500 obr/min. 100 km/h osiągał w niecałe 8 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosiła 185 km/h.

Spalanie

Średnie spalanie, jakie Charade GTti mogła osiągnąć to wynik bardzo przyzwoity i wynosił on około 8 l/100 km. W trybie oszczędnym można było zejść poniżej 6,5 l/100 km, co dawało również świetną wartość.

Przegląd produkcji

1987 – 1993 – lata, w których produkowany był Daihatsu Charade GTti

Popularne aukcje internetowe – Allegro, OLX, OtoMoto

Ze względu na to, że Daihatsu Chargde GTti jest samochodem już unikatowym, ciężko jest go znaleźć na naszych aukcjach internetowych. Niewiele zostało z tych aut. Oryginały przeważnie popadły w ruinę lub były często modyfikowane. Jedyna tego typu oferta na polskiej aukcji internetowej  dotyczyła ostatnio auta na OtoMoto z 1990 roku, którego cena wynosiła 14 tys. zł.

Opinie

Ze względu na to, że spore obciążenia w układzie napędowym powodowały częste usterki półosi, a na stykach przerywacza pojawiały się przebicia, silnik w GTti nie zawsze chodził równo. Ze względu również na to, że amortyzatory przenosiły duże obciążenia, trzeba było je wymieniać co około 30 tys. kilometrów. Pogodzenie komfortu z przyczepnością nigdy nie jest łatwe, szczególnie w tak małym aucie. Jednak Charade GTti dobrze trzymało się w zakrętach i nie wykazywało zdolności do przechyleń, co było jego wielkim plusem. To auto ze względu na niskie spalanie było autem ekonomicznym, świetnie sprawdzającym się w codziennym użytkowaniu. Mimo że jego stylizacja, można powiedzieć, była nijaka, to jednak drzemiący w nim silnik w praktyce pokazał, na co go stać. Można go śmiało było zakwalifikować do samochodu miejskiego, w których specjalizuje się Japonia. Jednak było to też auto, które nie tylko równało się z innymi autami sportowymi, ale również je pokonywało dzięki zaskakującym osiągom.