Alfa Romeo 147 GTA

Alfa Romeo 147 GTA jest jednym z najpiękniejszych aut klasy średniej, którą wprowadzili na rynek włoscy inżynierowie. Mimo że jego produkcja zakończyła się w 2010 roku, to nadal można go spotkać na drogach i nie sposób przejść obok tego auta obojętnie.

Nadwozie

Alfa Romeo 147 GTA to piękny hatchback, stworzony w sportowym stylu, z trzema drzwiami i pięcioma miejscami siedzącymi. Długość samochodu wynosi 4213 mm, jego szerokość całkowita to 1764 mm, a wysokość 1412 mm. Masa własna pojazdu to 1320 kg. Zbiornik paliwa posiada objętość na 63 litry benzyny.

Podwozie

Podwozie w tym modelu jest bardzo nietuzinkowe. Posiada ono wielowahaczową konstrukcję zawieszenia przedniego, a z tyłu kolumny McPhersona. Usztywnione amortyzatory i sprężyny, grubsze stabilizatory, 17-calowe obręcze i niskoprofilowe opony, dają niezwykły efekt wspaniale zestrojonego zawieszenia. Wyjątkową atrakcją w Alfie jest bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego – skrajne położenia dzieli tylko 1,75 obrotu kierownicy. To sprawia, że auto odczuwa nawet najdrobniejszy ruch kierownicą i szybko zmienia tor jazdy. Wszystko to jest połączone układem hamulcowym, który z przodu posiada wentylowane tarcze o średnicy 305 milimetrów, zintegrowane ze sportowymi zaciskami Brembo. Z tyłu średnica tarcz wynosi 276 mm.

Wygląd zewnętrzny

Alfa Romeo 147 GTA wyposażona jest w 17-calowe aluminiowe obręcze. W jej stylistyce dominują agresywne zderzaki, efektowne progi, a także poszerzone błotniki, które są bardzo charakterystyczne dla tej wersji, nie pozostawiając wątpliwości, z jakim autem mamy do czynienia. Niespotykany i nowoczesny grill pierwszy raz pojawił się w tej wersji właśnie w 147-ce. Na uwagę zasługują również klamki, które wykonane są z jednego kawałka aluminium i podwójna końcówka wydechu.

Wnętrze

Alfa Romeo 147 GTA wyposażona jest w bardzo dobrze wyprofilowane, skórzane fotele, które posiadają na obiciu prążki. Dzięki temu nadają autu klasyczny, sportowy wygląd. Kierownica obszyta jest wysokogatunkową skórą i doskonale układa się w dłoniach. Zegary umieszczone są w trzech tubach, co dobrze komponuje się z całością deski i daje czytelny przekaz wartości, jakie osiągamy podczas jazdy. Prędkościomierz wyskalowany jest aż do 300 km/h, co cieszy oczy mimo że takiej prędkości na liczniku nie zobaczymy. Korzystnie ułożona gałka dźwigni zmiany biegów, aluminiowe pedały, automatyczna klimatyzacja i komputer pokładowy, zdecydowanie podnoszą komfort jazdy. Alfa dysponuje przestrzenią ładunkową 280 l. Natomiast po rozłożeniu siedzeń wzrasta ona do 1030 l.

Dane techniczne

Silnik

Silnik w tym aucie to bez wątpienia jego największy atut. Jest to czterosuw z sześcioma cylindrami, który ma pojemność 3,2 l. Duży moment obrotowy pojawia się już w niskich partiach obrotów, które za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni przekazują ogromną moc na przednią oś.

Osiągi

Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć Alfa 147 GTA to 246 km/h. Setkę na liczniku zobaczymy po czasie 6,3 sekundy. Moc silnika to 250 KM, które osiągane są przy 6200 obr/min. Moment obrotowy to wysokie 300 Nm przy 4800 obr./min

Spalanie

Wykorzystanie ogromnej mocy, jaką posiada ten model, idzie w parze ze zużyciem paliwa, które średnio może się wahać w granicach 8-13 l/100 km. Mocniejsze przyciśnięcie pedału to już spalanie nawet 18 l/100 km.

Przegląd produkcji

2002 – 2003 na rynek wprowadzono wersję 147 GTA

2004 rok – przeprowadzono face lifting

2010 rok – zakończono produkcję modelu 147

Cena Alfa Romeo 147 GTA

Ze względu na to, że produkcja Alfy Romeo 147 GTA zakończyła się w 2010 roku, na polskich aukcjach internetowych ciężko znaleźć jest jakikolwiek model. Kilka ofert znajdziemy na aukcjach zagranicznych. Tam ceny wahają się w zależności od rocznika  2003-2005 w przedziale od 31 tys. zł do 84 tys. zł.

Tuning Alfa Romeo 147 GTA

Brytyjska firma Autodelta zajmująca się modyfikacjami silników, podniosła pojemność silnika GTA  do 3,7 litra, używając tulei o średnicy 101 mm i zostawiając seryjny skok tłoka. Przyczyniło się to do podniesienia mocy do około 320 KM. Innym rozwiązaniem jest modyfikacja wydechu i układu ECU, a także dolotu, który osiąga moc 328 KM z prędkością maksymalną 282 km/h, a także przyspieszeniem do 100 km/h w 5 sekund.

W Polsce mamy możliwość wykonania chiptuningu, który może podnieść moc silnika do 270 KM i do 320 Nm.

Opinie

Alfa Romeo 147 GTA to samochód, który posiada olbrzymią moc i atrakcyjny wygląd z zewnątrz, jak i w środku. To naprawdę kawał porządnej maszyny, która na pewno niejednemu kierowcy przekaże całą masę przyjemności z jazdy. Może na nierównych polskich drogach posiada delikatny problem z przeniesieniem mocy na koła, które czasami tracą przyczepność, co oczywiście będzie zależało też od stanu konkretnego egzemplarza. Mimo seryjnego układu ESP ten samochód po prostu trzeba trzymać mocno w ryzach i nauczyć się go prowadzić. Niezależnie od tego, sportowe wielkie serce tej maszyny może wykrzesać z siebie tyle ognia, że bez problemu wielu konkurentów zostawia w tyle. Ze względu na to, że na rynek wypuszczono niewiele ponad 5 tysięcy egzemplarzy, jest to jeden z najrzadszych hot hatch’y na rynku. To wyjątkowy model dla kogoś, kto lubi przejmować kontrolę nad autem i cieszy się z aktywnej jazdy.