Hyundai i30 N

Azjatyccy producenci mieli spory wpływ na rozwój segmentu „hot hatch”. Niegdyś najwięcej do powiedzenia miały marki: Nissan, Honda i Toyota. Współcześnie nieco się to zmieniło. Mimo tego azjatycka marka ma nadal dużo do powiedzenia. Najlepszym tego przykładem jest Hyundai i30 N. Jest to pierwszy „hot hatch” tego południowokoreańskiego producenta.

Krótka historia pierwowzoru

Przed przejściem do właściwego tematu, czyli Hyundaia i30 N, warto poświęcić kilka słów jego podstawowej wersji. Pierwszą generację i30 zaprezentowano w 2007 roku w Genewie. Na początku była dostępna, jako 5-drzwiowy hatchback, dopiero po roku, wypuszczono wersje 5-drzwiowego kombi. W 2010 roku auto przeszło, facelifting, od tej pory nosiło nazwę i30U. Produkowano je do 2012 roku. Samochód wyposażano w silniki benzynowe i Diesle o pojemności od 1,4 do 2,0 litra.

Druga generacja Hyundaia i30 zadebiutowała w 2011 i produkowano ją do 2017 roku. Dostępna była, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi. Montowano w niej silniki o pojemności od 1,4 do 1,6 litra, dostępna była 6-biegowa skrzynia manualna lub automatyczna. W 2014 roku auto przeszło facelifting.

W 2016 roku Hyundai zaprezentował trzecią generację i30. Dostępna jest w wersji 5-drzwiowego hatchbacka, 5-drzwiowego kombi oraz 4-drzwiowego liftbacka. Za przenoszenie napędu odpowiada 6-stopniowa skrzynia manualna lub automatyczna.

W połowie 2017 roku świat ujrzał pierwszego „hot hatcha” wyprodukowanego przez Hyundaia o nazwie i30 N (bazuje oczywiście na podstawowej wersji auta).

Hyundai i30 N

Warto zacząć od tego, że obecna w nazwie litera N oznacza Namyang, czyli główne centrum badawczo-rozwojowe Hyundaia. Łączy się ją również z torem Nurburgring, gdzie auto było testowane, co wpłynęło na ostateczne dopracowanie.

Hyundai i30 N, to pierwszy hot hatch tego producenta. Pod jego maską znajduje się turbodoładowany silnik benzynowy 2.0 T-GDI. W standardzie jego moc wynosi 250 KM przy 6000 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 353 Nm, lecz funkcja overboost chwilowo podnosi moment do 378 Nm. Po wykupieniu pakietu Performance moc silnika wzrasta do 275 KM.

Parametry silnika sprawiają, że auto w wersji standardowej przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 s. W opcji Performance ten czas wynosi 6,1 sekundy. W obu odmianach maksymalny moment obrotowy wynosi 353 Nm, a prędkość maksymalna 250 km/h.

Samochód ma napęd na przednią oś, a za jego przenoszenie odpowiada sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Średnie spalanie deklarowane przez producenta to 7,1 l/100km. Dostępna wersja nadwozia to 5-drzwiowy hatchback.

W pakiecie Performance i30 N, oprócz mocniejszego silnika, kierowca ma do dyspozycji dodatkowe elementy. Są to przede wszystkim 19-calowe obręcze kół, wspaniałe opony Pirelli P-Zero. Do tego dochodzą znakomite zaciski oraz większe tarcze hamulcowe. Dodatkowe opcje tego wyposażenia to elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów) oraz system zmiennych zaworów wydechowych, to on zapewnia sportowe brzmienie

W podstawowej wersji Hyundaia i30 N Base znajdują się 18-calowe felgi, 5-calowy ekran systemu multimedialnego, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja oraz adaptacyjne zawieszenie.

Ceny Hyundaia i30 N

Cena standardowego modelu Hyundaia i30 N to około 119 000 zł. Za taką kwotę kupujący otrzyma 250-konny i 2.0 litrowy silnik przyspieszający do 100 w 6,4 sekundy. Tymczasem w okolicach 129 000 zł pojawia się bogatsze wyposażenie – w jego skład wchodzi wygodny kluczyk zbliżeniowy, przyciemniane szyby, nawigacja GPS z 8-calowym ekranem, kamera cofania oraz tylną belka usztywniająca.

Cennik obejmuje również mocniejszą wersję Hyundaia i30 N. Kwota około 144 000 zł to koszt zakupu pakietu Performance. Najważniejszą różnicą jest fakt, że pod maską auta tej odmiany znajduje się mocniejszy silnik, ma on 275 KM. W wyposażeniu znajdują się również tapicerkę ze skóry, podgrzewane przednie fotele i kierownica, elektryczna regulacja przednich foteli, indukcyjna ładowarka oraz elektronicznie sterowana blokada mechanizmu różnicowego.