Ford Focus RS – miejski wariat?

Lubię ten wózek… naprawdę mam wielki sentyment. To najlepszy dowód na to, że z miejskiej fury da się wykrzesać prawdziwą bestię. Ford Focus RS jest sportowym samochodem przeznaczonym dla osób lubiących wyzwania. To typowy hothatch! Napęd na cztery koła i zaawansowana technologia, jaka została wykorzystana z myślą o tym modelu pozwalają na imponujące osiągi Forda Focusa RS. Doskonale sprawdza się on nie tylko w drodze po zakupy, ale także na torze!

Rodzaje nadwozia

Jak już wspominałem, Ford RS to sportowy hatchback. Powstał w oparciu o III generację Focusa i wyjechał na drogi całkiem niedawno, bo w 2015 roku. Ford RS produkowane są w 5 wariantach kolorystycznych. Najciekawszy wydaje mi się jednak Frozen White. Dopłacić jednak trzeba za kolor Stealth Grey. Co najmniej dziwne zagranie! Większa dopłata dotyczy lakierów specjalnych w kolorach: Magnetic Grey i Mia Shadow Black. W tych wersjach trzeba liczyć się z dopłatą w wysokości 1950 zł. Luksus w postaci lakieru specjalnego trzywarstwowego wiąże się z dopłatą 5000 zł

Samochód jest pięciodrzwiowy. To typowy hothatch. Istnieje w wersji 5-miejscowej i 2-miejscowej. Nic, jak podkreślają użytkownicy tych samochodów, nie jest w nich na pokaz. Wszystko, każdy element konstrukcji pojazdu został tutaj dodany nie dla picu.

Auto posiada szereg elementów stylizacyjnych nadwozia. Pod pokaźną maską znajduje się chłodnica z intercoolerem. Swoje znaczenie mają także boczne wyloty, które wspomagają chłodzenie odpowiednio dużych, jak na potrzeby tego samochodu hamulców. Są też wyjątkowo atrakcyjne! Wszelkie zmiany wizualne w kolejnych wersjach miały na celu poprawę efektywności i funkcjonalności, niż samego wyglądu auta, ale jak dla mnie, udało się jedno i drugie.

Dane techniczne, osiągi i spalanie

Ford Focus RS wyposażony jest w bezkonkurencyjny produkt Forda – silnik EcoBoost.  Dzięki połączeniu bezpośredniego wtrysku benzyny, turbodoładowania i zmiennych faz rozrządu, dostarcza moc i moment obrotowy porównywalne do silników o większej pojemności. Ten motor ma pojemność 2,3 litra dokładając turbosprężarkę typu Twin Scroll i innowacyjny napęd na wszystkie koła, wydajny intecooler, a także układ TVC. Wszystkie te elementy, w połączeniu dają samochodowi olbrzymie możliwości. Podsumujmy, wózek posiada już olbrzymią moc (350 KM), a jednocześnie doskonale trzyma się drogi, jest zwrotny i sprytny. Prowadzi się go jak marzenie.

Jest też eko. Zintegrowany z głowicą kolektor wydechowy, który maksymalizuje energię kinetyczną kierowaną na łopatki turbiny, umożliwia uzyskanie niższego poziomu emisji spalin oraz mniejszego zużycia paliwa, gwarantując jednocześnie większą moc. Spójrzmy jednak na same osiągi. Prędkość maksymalna wynosi 266 km/h. Przyspieszenie 0-100 km/h(s) wynosi 4,7 km/s. Zużycie paliwa na 100 km to średnio 7,7 l. Emisja CO2 to 175 g/km. Focus RS jest też stosunkowo ciężki, a jego masa całkowita to  2025 kg.

Skrzynia biegów jest manualna, co niestety średnio mi pasuje. Sam lubię czuć, że jednak ode mnie wiele zależy na drodze. Ford Focus wyposażony jest w 6 biegów. Co ciekawe, samochód posiada dwa niezależne od siebie elektronicznie sterowane sprzęgła, dzięki czemu można przekierować nawet 100% momentu obrotowego tylnej osi wybranego koła, co ma przede wszystkim znaczenie na zakrętach. Wybrać można do tego odpowiedni dla siebie tryb jazdy. Mamy zatem tryb:

  • normalny,
  • sportowy,
  • torowy,
  • drift (wow!).

W momencie, kiedy kierowca w wyniku błędu zgasi samochód, dzięki funkcji stall recovery silnik zostaje ponownie uruchomiony, nie potrzeba nawet włączania na luz, czy wciskania sprzęgła. To fajna opcja.

Ok, wiemy już, że tym cackiem można poszaleć, ale czy zda egzamin, jako wóz użytkowy? Czemu nie? Pojemność bagażnika w wersji 5 – miejscowej wynosi 266 l, w wersji 2- miejscowej to 1045 l.

Cena

Teraz czas na cenę. Nowy Ford Focus RS to wydatek około 156 tys. zł (katalog z salonu), ale może kosztować i 180 tys u dealera. Bardzo wiele zależy od zakresu dodatkowego wyposażenia. Każdy element dodatkowy kosztuje więcej. Z tego też powodu na rynku wtórnym nierzadko ceny tych samochodów mogą przekraczać te z salonu. Z uwagi jednak na fakt, że auta te są dość krótko na rynku, też ich cena niewiele odbiega od tej z salonu (średnio tańsze około 20 tys.), i co bardzo ważne, stosunkowo mało jest ofert sprzedaży używanego Forda Focusa RS.

Ford Focus RS na różnych portalach internetowych

Nie ma zbyt bogatej oferty samochodów Ford Focus RS w tej najnowszej wersji na rynku wtórnym. Tak na portalu Olx, Allegro, czy Otomoto spotyka się przede wszystkim nowe samochody. Ich ceny kształtują się między 180 tys. za nowy samochód do 150 tys. za używany. Cóż, trzeba czekać.

Przegląd produkcji

Ford RS jest samochodem, który ma dłuższą tradycję. Pierwsze wersje pojawiły się na rynku w roku 2002. To był całkiem ciekawy wóz rodzinny. Kolejna wersja, czyli Forda RS pojawiła się na rynku w 2008. Wózek miał silnik benzynowy, 5-cylindrowy, turbodoładowany o pojemności 2,5 l i mocy 305 KM. To było coś! W roku 2010 wypuszczono na rynek limitowaną wersję RS 500. Model doskonale sprawdził się w praktyce, a klienci oczekiwali kolejnego wydania. Nie trzeba było na nie długo czekać! Obecna wersja samochodu pojawiła się w roku 2015.

Opłaciło się tyle czekać! Nowy Focus RS jest unikatowy. Ma silnik o mocy 350 KM i napęd na cztery koła. To te podstawowe elementy, które odróżniają go od poprzednich wersji. To według mnie doskonałe połączenie samochodu sportowego, który jest jednocześnie niezwykle funkcjonalny.

Oznaczenia modeli

Ford Focus RS posiada w zasadzie jedno oznaczenie. Bez względu na to, czy to wersja z roku 2002, 2008, czy 2015, zawsze oznaczany jest, jako Ford Focus RS. Limitowana wersja z 2010 roku oznaczona była tylko jako Focus RS 500.

Tuning

Teraz pora na to, co tygrysy lubią najbardziej. Jak w każdym samochodzie, tak i w nowym Fordzie Focusie RS można wprowadzać pewne zmiany. Tutaj możliwości są praktycznie nieograniczone. Jestem wielkim fanem tuningu, ale tym przypadku był to przemyślał kilka razy. Samochód jest sam w sobie tak dobrze zaprojektowany, że dodawanie jakichkolwiek elementów mogłoby zepsuć wygląd auta. Decyzję pozostawiam jednak użytkownikom.

Opinie

Nie znalazłem w sieci żadnych negatywnych opinii na temat tego samochodu. Ktoś, kto decyduje się na Forda Focusa RS wie, że jest to samochód drogi w utrzymaniu i paliwożerny. To w końcu jednak samochód wyczynowy. Kierowcy chwalą ten model. Widocznie otrzymują to, czego oczekują. Wszyscy, którzy oceniają ten samochód podkreślają jego doskonałe zachowanie na drodze, doskonałą przyczepność, zwrotność i bezpieczeństwo jazdy. O zadowoleniu grupy użytkowników tego modelu może świadczyć na przykład ilość samochodów na rynku wtórnym. Tych z rocznika 2015 jest jak na lekarstwo.