VW Golf R

Produkcję pierwszej wersji Volkswagena Golfa rozpoczęto w 1974 roku. Jego sportowa odmiana pojawiła się na rynku znacznie później. Jest bardzo popularna wśród miłośników bardziej zadziornych samochodów. Dekadę temu to Golf GTI był synonimem najszybszej odmiany tego niemieckiego kompaktu. Ostatnio jednak VW postawiło na oznaczenie R. Niewielkie rozmiary, mocny silnik i napęd na 4 koła to największe zalety Golfa R.

Historia modelu

Najmocniejszy z rodziny Volkswagen, Golf R32 został zaprezentowany w 2001 roku. Po dwunastu miesiącach trafił do seryjnej produkcji. Był to pierwszy prawdziwy hot hatch tego producenta. Porównując go z podstawową wersją Golfa IV, w aucie zaszły pewne zmiany. Zawieszenie zostało utwardzone i obniżone. Na przednim zderzaku umieszczono duże wloty powietrza. W tylnym zderzaku znajdowały się dwie końcówki wydechu. Dodano również nakładki progowe. Nadwozie samochodu zostało osadzone na 18-calowych aluminiowych felgach.

Następnie przyszedł czas na kolejną generację, czyli Golfa R32 V-generacji. Różnił się od poprzednika przede wszystkim silnikiem, lecz to opiszemy nieco później. Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny to nie było wielu zmian.

W następnych pojawiły się kolejne generacje, czyli VI i VII już z samą literką R. Wygląd tych aut nie jest krzykliwy. Od lata w designie wiele się nie zmienia, chodzi raczej o odświeżenie wyglądu.

Najbardziej zmieniają się osiągi i to, co znajduje się pod maską. Na pierwszy rzut oka nie widać, że jest to usportowione auto. Zatem jest najlepszą propozycją dla osób, które nie przepadają za ekstrawagancją. Ktoś, kto ceni moc będzie zadowolony z Golfa R.

Rodzaje nadwozia

Golf R w każdej z czterech generacji był dostępny w trzech wersjach nadwozia. Pierwsza z nich to 3-drzwiowy hatchback, czyli absolutny klasyk. Wiele tego typu aut jeździ po ulicach miast i poza nimi. To jednak nie wszystko.

Kolejny na liście jest 5-drzwiowy hatchback. Daje więcej miejsca, przy czym nadal ma sportowe zacięcie. Dobre rozwiązanie dla osób lubiących nieco większe auta. Do tego na rynku można znaleźć 5-drzwiowe kombi. Można by rzec, że jest to rodzinne auto.

Dane techniczne poszczególnych generacji

Pierwsza generacja tego hot hatcha, czyli Volkswagen Golf R32 była wyposażona sześciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 3.2 l. Generował moc 241 KM, która była przenoszona jest na cztery koła w technice 4Motion. Maksymalny moment obrotowy wynosi ł 320 Nm. Dostępne były dwie wersje skrzyni biegów, 6-stopniowaj  lub 6-stopniowa skrzynia dwusprzęgłowej DSG. Dane fabryczne mówią, że samochód osiąga prędkość maksymalną 247 km/h i przyśpiesza od 0 do 100 km/h w czasie 6,4 s.

W kolejnej generacji, czyli Golfie R32 V poniesiono moc silnika do 250 KM. Pojemność i moment oborowy wynosiły tyle samo, co u poprzednika. Średnie spalanie w mieście to 14, 9 a w trasie 8, 3 l/100km.

Taki stan rzeczy zmienił się diametralnie wraz z pojawieniem się VI generacji tego pojazdu. Silnik był dwulitrowy o mocy 270 KM i maksymalnym momencie obrotowym sięgającym 350 Nm. Jednostka była 4-cylindrowa z turbodoładowaniem. Jej spalanie w mieście to 11, 8 a w trasie 6, 7 l/100km.

Najnowsza VII już generacja Golfa R jest produkowana od 2014 roku. Posiada jeszcze mocniejszy silnik. Jest to dwulitrowa jednostka osiągająca moc 300 KM. Ma doładowanie turbosprężarkowe i 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jej średnie spalanie w trasie wynosi 6, 2 l/100km. W mieście wzrasta do 8, 9 litra.

Kupno auta na portalach aukcyjnych

Każda z opisywanych generacji Golfa R jest nadal w sprzedaży, jako auta używane. Można je znaleźć na takich stronach jak Allegro. Pierwsza w kolejności, czyli IV o oznaczeniu R32 kosztuje około 30-40 000 zł w zależności od stanu i wersji nadwozia. Wraz z kolejnymi generacjami cena znacząco rośnie. Ważne jest jednak to, że auta są cały czas dostępne.

Zarówno na portalu olx.pl, jak i na Otomoto, Volkswageny Golfy R są jak najbardziej dostępne. Ich ceny utrzymują się na podobnym poziomie. Ważnym czynnikiem wpływającym na cenę jest oczywiście generacja. Ceny najnowszych wersji, czyli VI i VII rozpoczynają się od około 60-70 000 zł, a kończą w okolicach 150 000.

Jeżeli zaś chodzi o nowe samochody, prosto z salonu to ceny są już z wysokiej półki. By cieszyć się najmocniejszą wersją wersji R, trzeba głęboko sięgnąć do kieszeni. Okolice 160-170 000 zł to norma, choć oczywiście zdarzają się jeszcze droższe wersje.

Przegląd roczników

Chociaż pierwsze VW Golf GTI też można z powodzeniem zaliczyć do hot hatchy, to pierwszy prawdziwy hot hatch od Volkswagena pojawił się w 2002 roku. Był to Golf R32 oparty na modelu IV generacji. Miał utwardzone i obniżone zawieszenie w stosunku do podstawowej wersji. O ile pierwsze GTI niekoniecznie można uznać za szybkie w dzisiejszych czasach, to pierwszy R32 jest nadal wart uwagi. 241 KM to nadal bardzo przyzwoity wynik (Alfa Romeo Guilietta Veloce ma 240 KM).

Kolejna wersja Golfa z oznaczeniem R32 była produkowana w latach 2004-2008. Posiadała silnik o większej mocy. Jednostka mogła pochwalić się 250 KM. VI generacja pojawiła się na rynku w 2010 roku i była produkowana do 2012. W niej zmniejszono pojemność silnika z 3, 2 litra do 2,0. Moc 270 KM.

Najnowsza generacja jest produkowana od 2014 roku. Jak do tej pory jest to najmocniejszy hot hatch tego producenta. Daje kierowcy całe 300 koni mocy, co robi niepowtarzalne wrażenie.

Tuning Golfa R

Golf R32 oraz jego późniejsze wersje zyskały wielu miłośników. Kupujący cenią w nich niezbyt krzykliwe nadwozie, które skrywa wielką moc. Auto może nie wygląda jak bolid torowy, ale dla wielu osób to zaleta. Najważniejsze jest to, co znajduje się pod maską. Jest tam bardzo mocny silnik, w najnowszej wersji to całe 300 KM. To wystarczająco, by niezliczona liczba kierowców, kochała ten samochód.

Mimo, że ma on wspaniałe osiągi, można go jeszcze tuningować. Oczywiście obejmuje to też zmiany wyglądu zewnętrznego, lecz nie każdy lubi to robić. Można dodać spoilery czy inne rzucające się w oczy gadżety. Dla chcących podnieść moc auta też jest rozwiązanie. Za pomocą chip tuningu z 300 KM zrobi się 348. Maksymalny moment obrotowy w oryginalnej wersji wynosi 380 Nm, po tuningu wzrośnie do 480. Maksymalna prędkość będzie wynosić 275 km/h.