Honda CRX

Honda Civic CRX lub jak kto woli Honda CRX

Długo zastawialiśmy się, czy opisywać na tym blogu tę Hondę. Głównie dlatego, że trudno ją zaliczyć do grupy hot-hatch. Z powodu błahego powodu – miejsca na tylnej kanapie, ale o tym później. Do tego grona znacznie bardziej pasuje Honda Civic z silnikiem 1.5i GT – osiągająca podobną moc 101KM, ewentualnie bardzo trudno dostępna wersja 1.6 F1 Special Edition z silnikiem 135KM. Ale co tam, jednak o tym aucie napiszemy, bo to ciekawa konstrukcja.

Za 20 tysięcy niemieckich marek można było w 1984 roku zakupić ciekawe auto – Hondę Civic CRX, sportową wersję Hondy Civic 1.5 (Generacja 3 – produkowana w latach 1983 – 1987). Czterocylindrowy silnik o pojemności 1477 cm3 osiągał przy 5750 obrotów moc 100 KM. W Hondzie zastosowano elektroniczny wtrysk paliwa PGM, co 30 lat temu było nowością importowaną z Formuły 1. Honda CRX występuje też w odmianie 1.6, z czterocylindrowym silnikiem o mocy 135KM. 30 lat temu taka moc w kompakcie robiła wrażenie.

A swoją drogą – Honda CRX, czy Honda Civic CRX? To trochę zależy od rynku, w Europie początkowo auto nazywano Civic CRX, potem już tylko CRX.

Jak już pisaliśmy na wstępnie, na tylnej kanapie jest bardzo mało miejsca. Owszem – dwójka dzieciaków się zmieści, ale dwójka dorosłych będzie przeżywać prawdziwe tortury (o ile w ogóle uda się jej zmieścić). Honda CRX jest zaprojektowana jako auto sportowe, mające dawać przyjemność głównie dla kierowcy i pasażera obok kierowcy. Jest też przyzwoicie wystarczająco miejsca na bagaż. Tylny rząd dostawiono nieco na siłę.

Ale ma to swoje zalety – auto wygląda rzeczywiście sportowo, i nie jest to po prostu duży silnik w małym aucie. Sylwetka na pewno przyciąga, nawet dzisiaj. Silnik 1.5i rozpędza auto do prędkości 190km/h, w czasie 10 sekund. To całkiem dobry wynik. Sprzęgło pracuje lekko, lekko pracuje też układ kierowniczy, dobrze czuć drogę. Pokonywanie zakrętów w Hondzie CRX to czysta przyjemność. Auto lubi wysokie obroty, maksymalny moment obrotowy osiąga przy 4500 obrotów na minutę, ale wyższe obroty to też nie problem dla tego auta.

Honda CRX ceny

Honda CRX nie jest tanim autem. Paradoksalnie najtańsze są modele z lat dziewięćdziesiątych, które można kupić za około 5-6 tyś złotych. Będzie to generacja 3 tego modelu – dwuosobowa Targa, zwana też del Sol. Druga generacja Hondy CRX, produkowana w latach 1988 – 1991 będzie kosztować więcej – 10-15 tyś, w zależności od stanu technicznego auta. Bardzo trudno jest znaleźć auto z pierwszej generacji. Jego cena z łatwością może wynieść 30 tyś złotych.

Można też znaleźć modyfikacje – przykładowo kompletnie przebudowana generacja 1, z silnikiem 2.4 o mocy blisko 350KM, za cenę 60 tyś złotych.

Honda CRX opinie

Nasz werdykt: bardzo ładnie wyglądające coupe, bardzo przyjemne w prowadzeniu, żwawe i całkiem szybkie. Idealne dla singli, którzy mogą nim wozić swoje drugie połówki. Pary też znajdą coś dla siebie. Pierwsze dziecko nie będzie problemem, ale większa rodzina na pewno nie będzie z samochodu zadowolona. Podobnie ktoś kto wozi kilku pasażerów.